Uutta inspiraatiota kestävään matkailuun

Eräänä marraskuisena tiistaina matkustimme yhdessä 10 kymenlaaksolaisen matkailutoimijan kanssa Espooseen tutustumaan siellä toimivien yritysten ajatuksiin kestävästä matkailusta sekä koko Espoon matkailun kestävän kehityksen tavoitteisiin ja toimintaan.

Päivä alkoi Visit Espoon toimistolla, jossa kuulimme lyhyesti Espoon kestävän matkailun tavoitteista. Kun koko alue ja suuri osa sen yrityksistä ovat sitoutuneet tekemään töitä kestävän kehityksen suhteen, hyötyvät siitä kaikki. Tarjoamalla laajan kattauksen palveluita, joiden vastuullisuus on todistettavissa, on Espoon helppo houkutella alueelleen koko ajan kasvavaa vastuullisesta matkailusta kiinnostunutta segmenttiä.

Tapasimme myös ohjelmapalveluyrittäjä Annakaisa Kilpisen, jonka Tuunaajamutsi-yritys on saanut Green Activities -sertifikaatin. Annakaisa antoi mikroyrittäjän näkökulmasta hyviä vinkkejä mm. siihen, että kannattaa aloittaa pienestä ja osallistua mahdollisimman paljon alueorganisaation ja muiden tahojen tarjoamiin koulutuksiin ja ottaa apua vastaan. Sertifikaatista, kestävän matkailun kehittämisestä ja siitä viestimisestä on ollut Annakaisalle konkreettinen liiketoiminnallinen hyöty: niiden avulla hän pystyy perustelemaan palvelunsa korkeamman hinnan ja löytämään asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan siitä, että palvelu on toteutettu vastuullisesti.

Mukana olleet yritykset olivat erittäin kiinnostuneita kuulemaan hiilijalanjäljen laskennasta. Monille yrityksille se saattaa kuulostaa hankalalta tai vaikealta, mutta Annakaisa kannusti, että oikeilla työkaluilla hiilijalanjäljen laskenta ei ole mitään rakettitiedettä ja onnistuu myös pienessä yrityksessä. Oli ilo kuulla, että eräs osallistuja oli testannut oman tuotteensa hiilijalanjäljen laskemista matkan jälkeen. Hän sai laskennan tuloksesta helppoja ja konkreettisia vinkkejä jalanjäljen pienentämiseen muokkaamalla hieman ruokatarjoiluiden raaka-aineita, ja aikookin ottaa ideat käyttöön.

Korkeamman hinnan toimivuutta kuluttajan näkökulmasta pääsimme itse testaamaan, kun kävimme lounaalla Luontokeskus Haltiassa. Kun kuulimme, että ruoka on valmistettu lähellä tuotetuista sesongin raaka-aineista, maksoimme ilomielin muutaman euron enemmän kuin keskivertolounasbufetista – erityisesti kun ruoka oli todella maukasta.

Lounaan jälkeen Haltian johtaja Tom Selänniemi veti meille erittäin inspiroivan kierroksen luontokeskuksessa ja kertoi, miten kestävä kehitys on otettu huomioon kokonaisvaltaisesti keskuksen toiminnassa ja asiakaskokemuksessa aina hukkaenergian käytöstä erilaisiin kiertotalouden ratkaisuihin. Päällimmäisenä opetuksena Tomin puheesta jäi se, että kestävä kehitys on pohjimmiltaan maalaisjärjen käyttöä ja sen tarkoitus on tehdä asiat niin, että ne kestävät kulutusta. Tätä ajatusta voi soveltaa niin pienessä kuin suuressakin yrityksessä, jokainen omassa mittakaavassaan.

Päivän viimeinen etappi oli Hawkhill, jossa olimme kaikki vaikuttuneita siitä, miten vastuullisuus on niin tarkkaan mietitty jokaisessa yksityiskohdassa ja läpi asiakkaan palvelupolun. Tästä kiitoksena Hawkhillin asiakastyytyväisyys on todella korkea ja palaavien asiakkaiden määrä suuri. Hawkhillin vastuullisuusajattelu on hyvin kokonaisvaltaista. Ympäristöasiat otetaan huomioon mm. energian ja veden käytössä sekä jätehuollossa. Alkuinvestoinnit ekologisiin ratkaisuihin ovat maksaneet itsensä käytössä takaisin, kun energiaa ja vettä säästyy. Matkailusta saatavan hyvän jakaminen paikallisyhteisöön on tärkeä osa Hawkhillin toimintaa. He ovat olleet mm. edistämässä paikallisen kylän jätekeräyksen kierrätysmahdollisuuksia.

Näiden ideoiden pohjalta on hyvä jatkaa kestävän matkailun kehittämistä myös meillä kaakkoisrannikolla!