Tutkimus: Kotka-Haminan seutukunnan matkailutulo kasvoi viime vuonna 22,6 %

Uuden matkailutulo- ja työllisyysvaikutustutkimuksen* mukaan Kotka-Haminan seutukunnan matkailusta saadut tulot olivat vuonna 2022 noin 90 miljoonaa euroa. Vuodesta 2021 kasvua oli lähes neljännes (22,6%). Loviisan alueen matkailutulo oli runsaat 17 miljoonaa euroa ja pysyi edellisvuoden tasolla.

Ennen pandemiaa matkailuviennin osuus oli 5,4 prosenttia Suomen kokonaisvientituloista. Tuoreen tutkimuksen* mukaan matkailutulot ovat kasvussa ympäri Suomea, vaikka ala on edelleen jäljessä pandemiaa edeltävästä tasosta.

”Matkailu on Kotka-Haminan ja Loviisan alueilla tärkeä elinkeino, joka luo työpaikkoja ja verotuloja. Lähes neljänneksen kasvu Kotka-Haminan seutukunnan matkailutuloissa on hieno saavutus. Kasvupotentiaalia on runsaasti, joten aktivoivia toimenpiteitä yhdessä kaupunkien ja yrittäjien kanssa kannattaa ehdottomasti jatkaa”, toteaa Visit Kotka-Haminan matkailujohtaja Johanna Tyynelä Cursorilta.

Vilkas matkailukesä – vetovoimana tapahtumat, luonto ja meri

Matkailun kehittämiseksi Visit Kotka-Hamina käyttää apunaan tutkimustietoa sekä työkaluja, joilla seurataan muun muassa matkailijoiden liikkeitä ja yöpymisiä. Yksi tällaisista työkaluista on kävijälaskuri, jollainen on ollut käytössä muun muassa Loviisan Laivasillalla.

”Kesän tilastoja ei ole vielä kokonaisuudessaan saatavilla, mutta ennakkotietojemme mukaan alueen monissa kohteissa on ollut vilkas matkailukesä. Esimerkiksi Loviisan Asuntomessut ovat tuoneet alueelle laajemminkin kävijöitä ja muun muassa Strömforsin ruukissa on ollut vipinää”, kertoo Tyynelä.

Yksi kesän suosittuja kohteita Kotkassa on ollut Merikeskus Vellamo, jossa kävijämäärät ovat ylittäneet odotukset ja yltäneet 2020 huippukesän tasolle**. Tyynelän mukaan myös Kotkan Santalahti Resortissa ja Sapokan vesipuistossa sekä muissa kauniissa Kotkan puistoissa on käynyt mukavasti väkeä.

”Tapahtumien merkitys matkailussa on edelleen suuri ja alueella on ollut monipuolista tapahtuma- ja kulttuuritarjontaa aina Loviisasta Miehikkälään saakka. Erityistä kiinnostusta on herättänyt myös Haminan Ulko-Tammio, joka julistettiin vapaaehtoiseksi puhelinvapaaksi saareksi kesän ajaksi”, Tyynelä lisää.

*Uusi matkailutulo- ja työllisyysvaikutustutkimus

Visit Kotka-Haminan alueeseen kuuluvat Kotka, Hamina, Loviisa, Pyhtää, Miehikkälä ja Virolahti. Alue on nyt myös mukana uudessa valtakunnallisessa matkailutulo- ja työllisyystutkimuksessa, jossa seurataan matkailun vaikutuksia valtakunnallisella tasolla Tutkimuksessa yhteensä 54 matkailualueen matkailun tulo- ja työllisyysvaikutukset on laskettu vuodelta 2022. Tutkimuksen toteutti matkailun tutkimukseen erikoistunut Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy.

Power BI -työkalussa on kaikkien tutkimuksessa mukana olleiden kuntien tulokset.

Tutkimuksen piiristä puuttuvat suurimmista matkailukohteista vain Lapin kohteet, Sotkamo, Kuopio ja Lappeenranta.

Lisätietoja: Johanna Tyynelä, matkailujohtaja Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina Puh. 040 190 2523 johanna.tyynela@cursor.fi

Tietoa matkailutulo- ja työllisyysvaikutustutkimuksesta

Pasi Nurkka, toimitusjohtaja TAK Oy Puh. 040 505 5903 pasi@tak.fi

** Merikeskus Vellamon kokonaiskävijämäärä elokuun puoliväliin mennessä on yli 112 400. Koko viime vuoden lukema oli 114 000. Parhaimmillaan Vellamossa 15 vuoden aikana vuoden kokonaisluku on ollut muutaman kerran 120 000–140 000 välillä. Odotettavaa on, että ennätyksiä tullaan tänä vuonna hätyyttelemään. Nousseisiin lukuihin Merikeskus Vellamo näkee ensisijaisesti kolme syytä: Pako Pompejista -näyttelyn vetovoima, Vellamon monipuolisuus lukuisine näyttelyineen ja museolaivoineen ja seudun matkailun nousujohteinen suunta.