Mobile Menu

Mikko Pitkäaho ja Janne Kjellman kuva Eija Anttila

Sijoittujatarina: Q Composites

Loistava sijainti vientiin tähtäävälle veneyritykselle

Q Yachts teettää ainutlaatuisia sähkömoottoriveneitä kotkalaisella alihankkijalla. 

Helsinkiläisen Q Yachts -yhtiön ja sen kotkalaisen alihankkijan, Q Composites Oy:n yhteistyö on malliesimerkki siitä, että Kotkan-Haminan-seudulla yhdistyvät monet yrittämiselle hyvät edellytykset: tiloja on tarjolla, välimatka Helsinkiin on lyhyt ja nopea, pieni paikkakunta on ketterä.
Lisäbonuksena maailman markkinoille tähtäävälle yritykselle on Suomen suurin vientisatama.

Q Compositesin hallissa Jylpyllä valmistetaan Q Yachtsin ainutlaatuisia ja pääasiassa vientiin meneviä Q30-sähkömoottoriveneitä. Q Compositesin omistaja, toimitusjohtaja Mikko Pitkäaho ja Q Yachtsin toimitusjohtaja Janne Kjellman pitävät sijaintia ja olosuhteita veneiden valmistukselle erittäin hyvinä.
Kjellman pääsee hetkessä Helsingistä Kotkaan ja takaisin. Sillä aikaa, kun Kjellman työskentelee veneiden parissa, sähköauto latautuu pihalla. Kotka tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet veneiden koeajolle merellä, mikä on niin ikään tärkeää.

Heti kiinni tuotantoon

Pitkäaho on erittäin tyytyväinen siihen, että hänen vuodenvaihteessa perustamalleen yritykselle löytyivät hyvät tilat Cursorin kautta heti.

-    Saatoimme lähteä suoraan ja vauhdilla rakentamaan veneitä, kun ei ensin tarvinnut rakentaa tuotantotiloja, Mikko Pitkäaho sanoo.
Hyvää hänen mielestään on myös se, että hallissa on laajentumismahdollisuuksia sitten, kun tuotanto lähtee kunnolla käyntiin.

Äänetöntä, päästötöntä ja energiatehokasta

Sähkömoottoriveneitä maailmalla on tehty jo kauan, mutta Q30 on ensimmäinen, jonka pitkä, kapea ja kevyt runko mahdollistaa riittävän kovan vauhdin ja energiatehokkuuden. Toimintasäde yhdellä latauksella on päiväkruisailuun riittävä.
Q30:n skandinaavisen pelkistetty design muistuttaa sekä vanhaa 30-luvun pirtuvenettä että nykyisiä kilpapurjeveneitä. Veneellä on pituutta 9,3 metriä, leveyttä 2,2 metriä ja kruisailunopeus on 9 solmua (max 15 solmua).
Q30:n kyydissä veneilykokemus muistuttaakin purjehtimista, sillä kulku on äänetöntä ja päästötöntä. Mikko Pitkäahon mukaan maailmassa on monia alueita kuten Sveitsin järvet tai Hollannin kanaalit, joissa äänettömyydellä ja päästöttömyydellä on erityisen iso merkitys.

Katso Q Yachtsin esittelyvideo Q30-veneestä:

Premium-luokasta kohti jokamiestä

Q Compositesin hallissa on tällä hetkellä tekeillä neljä venettä. Yksi sieltä on jo lähtenyt ja melkoisen mediajulkisuuden myötä. Viihdetaiteilija Cheek eli Jare Tiihonen ja pokeriammattilainen Jens Kyllönen ostivat ensimmäisen Q30-veneen innostuttuaan siitä Instagramin kautta.
Seuraava, juuri valmistumassa oleva vene on ostettu Australiaan, jonne se lähtee yhtenä kappaleena 40 jalan kokoiseen merikonttiin pakattuna. Ostajana on IT-yrityksen omistaja.

Jokamiehen veneestä Q30 on kaukana. Tällä hetkellä sen hinta veroineen on 225 000 euroa. Korkea hinta johtuu paitsi käsityöstä myös veneen tekniikasta, joka on vielä kallista. Esimerkiksi alipaineinjektiolla tehtävä laminointi lisää kustannuksia, mutta samalla se tekee veneestä tavoiteltavan kevyen.
Janne Kjellmanin mukaan kehitystyössä lähestytään kuitenkin pian pistettä, joka mahdollistaisi noin puolta halvemman sähkömoottoriveneen valmistamisen.

Nyt tarvittaisiin veneinsinöörejä

Mikko Pitkäaho toimi aikoinaan pitkään Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa veneteknologian koulutusohjelmassa opettajana. Kun venepuoli pari vuotta sitten lopetettiin, Pitkäaholle jäi jotain hampaankoloon.
-    Halusin vielä jotenkin hyödyntää osaamistani ja verkostojani, Pitkäaho sanoo.

Kjellmaniin Pitkäaho oli jo tutustunut aikaisemmin ja kun tämä viime vuonna pyysi apuun Q30:n valmistukseen, Pitkäaho jätti ammattikorkeakoulun ja perusti Q Composites -yrityksen.
Pitkäaho harmittelee venealan koulutuksen lopettamista Kotkassa, sillä nyt veneinsinöörejä tarvittaisiin. Kaikki Kotkasta valmistuneet ovat jo eri puolilla hyvissä töissä.
Tällä hetkellä Pitkäaholla on töissä kaksi alihankkijaa. Tavoitteena on, että hän palkkaa lisää väkeä, kun veneen sarjatuotanto lähtee käyntiin.

Kuvateksti:
Mikko Pitkäaho (edessä) ja Janne Kjellman kehittävät ja rakentavat Q30-veneitä teollisuushallissa Jylpyllä Kotkassa. Paikka on ihanteellinen.

Teksti ja kuva: Eija Anttila