Seudun luonto ja historia kiinnostivat sosiaalisen median vaikuttajia

Korsupiknikillä Virolahden Bunkkerimuseolla kuva Hanna Nieminen

Kotkan-Haminan seudun ensimmäinen laaja vaikuttajamarkkinoinnin tapahtuma järjestettiin kuluneena viikonloppuna 25.-26.8.

KotHamAdventure -tapahtuma keräsi seudulle 30 sosiaalisen median sisällöntuottajaa. Mukana oli bloggaajia, instagrammaajia, tubettajia ja muita sosiaalisen median vaikuttajia ympäri Suomea. Kaukaisimmat osallistujat saapuivat Oulusta ja Kokkolasta.

Tapahtuman järjestäjänä toimi Kotkan-Haminan seudun matkailu- ja markkinointitiimi yhdessä Harjun oppimiskeskuksen kanssa. Mukana tapahtumassa olivat myös Merikeskus Vellamo, Erämys – Keisarin Kosket Oy, Yogelina, Virolahden Bunkkerimuseo, Takatalo & Tompuri Brewery, Ole Hyvä Luonnontuote sekä Ikilomalla.

Luonto ja aktiviteetit valtteina

Hakuprosessin kautta valikoituneille osallistujille oli tarjolla kattava valikoima seudun luontoa ja historiaa esille tuovia aktiviteetteja. Valittavana oli mm. koskiuintia, koskenlaskua, jokijoogaa, korsupiknikkiä ja hevosaktiviteetteja.  ”Kotimaan matkailussa luontokohteet ovat jatkuvasti kasvattaneet suosiotaan. Viikonlopun suosituimpia aktiviteetteja olivat koskenlasku, korsupiknik ja ratsastus”, kertoo tapahtumaa koordinoinut Tiia-Mari Eilola.

Helsinkiläisen Instagram-vaikuttaja Tom Brunbergin huomion kiinnitti tapahtuman laaja aktiviteettitarjonta. ”Huomasin jossain vaiheessa, että sohvalla viihtyy liian hyvin. Tälle vuodelle asetin haasteen, että kokeilen 50 aktiviteettia”. Kalliolaskeutumisen ja koskiuinnin lisäksi Tomin mieleen tapahtumasta jäi erityisesti hyvä fiilis. ”Oli kiva lähteä tutustumaan ihmisiin ja luontoon. Täällä pääsi tapaamaan muita sisällöntuottajia, joista monet ovat tuttuja verkosta muttei näin kasvotusten”.

Yksi viikonlopun osallistujista oli raumalainen Saana Jaakkola, joka pitää matkablogia Live now – dream later. ”Seudun upea miljöö teki vaikutuksen. Täällä löytyisi kyllä tekemistä useammaksikin päiväksi”.

KotHamAdventure -viikonlopun osallistujiin kuului myös Lähtöselvitetty-matkablogin Katja Jankeri, jonka juuret löytyvät Kotkasta. ”Oli hienoa tulla päivittämään oma mielikuva kotiseudusta, kun on asunut muualla jo 20 vuotta. Tapahtuma toi alueesta esiin ihan uusia puolia”.

Tom Brunberg, Saana Jaakkola ja Katja Jankeri Harjun maisemissa kuva Katja Vaske

Tom Brunberg, Saana Jaakkola ja Katja Jankeri Harjun maisemissa. Kuva: Katja Vaske.

Tapahtuman tukikohtana oli Harjun oppimiskeskus, jossa järjestettiin myös moni viikonlopun aktiviteeteista. Harjussa oli mahdollisuus kokeilla koulu- tai talutusratsastusta, hevoskärryajelua ja kalliolaskeutumista. ”Harjun vastaremontoidussa päärakennuksessa nautittiin kartanoillallinen, ja ilta päättyi rantasaunan löylyihin”, kertoo Harjun oppimiskeskuksen markkinointisihteeri Katja Vaske. ”Olemme onnellisia, että osallistujat viihtyivät Harjussa. Uskon, että tapahtuman kautta saamme uutta näkyvyyttä Harjulle sekä matkailukohteena että oppilaitoksena”.

Merkittävä rooli seudun tunnettuuden lisäämisessä

Kotkan-Haminan seudulla on panostettu tänä vuonna aiempaa vahvemmin vaikuttajamarkkinointiin. ”Sosiaalisen median sisällöntuottajat - bloggaajat, instagrammaajat ja tubettajat - ovat todella vahvoja mielipidevaikuttajia. Esimerkiksi matkablogien tarinat ja upeat kuvat Instagramissa antavat innoitusta ja vinkkejä seuraavan matka- tai retkikohteen valintaan. Haluamme nostaa seudun tarjontaa yhä paremmin vaikuttajien tietoisuuteen, sillä heidän kauttaan tavoitamme hyvin uusia kohderyhmiä”, toteaa yhteisötuottaja Marianne Mokkala-Räty.

”Tapahtumaviikonlopun aikana sosiaalinen media täyttyi iloisesta puheensorinasta ja upeista kuvista, jotka varmasti tuovat seutuamme suuremman yleisön tietoisuuteen. Suurimmalla osalla sisällöntuottajia on vielä kuitenkin ns. työt kesken, koska esim. vlogit syntyvät vasta jälkikäteen editointipöydällä. Näitä jäädäänkin siis innolla odottamaan, ” jatkaa Mokkala-Räty.

Katso videokooste KotHam Adventure -tapahtumasta!