Satama ja raja tärkeässä roolissa Kotkaan sijoittuvassa Aallonmurtaja-sarjassa

Aallonmurtajan synty kytkeytyy vahvasti Kotkan-Haminan seudun värikkääseen rikoshistoriaan, joka on toiminut sarjan tarinan innoittajana.

Kuvassa: Saara Kotkaniemi (vas.) ja Maria Ylipää

Parhaillaan C Moren suoratoistopalvelussa esitettävän kotimaisen rikosdraaman, Aallonmurtajan, synty kytkeytyy vahvasti Kotkan-Haminan seudun värikkääseen rikoshistoriaan, joka on toiminut sarjan tarinan innoittajana. ”Kotka on aina ollut kansainvälinen kauttakulkusatama, jonka kautta ovat Suomeen rantautuneet uusimmat trendit, musiikkityylit ja myös ne ikävämmät asiat kuten huumeet. Täältä löytyy paljon vanhan ajan rikostarinoita mm. 20-luvun pirtun salakuljettajista”, pohtii Cursorilla Kaakon elokuvakomissiotoimintaa luotsaava Sami Ristiniemi. ”Ei ne kauhean kivoja tarinoita ole mutta meidän seudun historiaa yhtä kaikki”.

Aallonmurtajan vastaava tuottaja Seija-Liisa Eskola vieraili Kotkassa ensimmäisen kerran kuusi vuotta sitten. ”Pidimme käsikirjoitusleiriä Sunilan Kantolassa. Kuuntelimme paikallisia tarinoita ja jututimme niin entisiä rikollisia kuin poliisejakin”, kertoo Seija-Liisa Eskola. ”Työ, jota olemme saaneet tehdä Kotkassa, on ainutlaatuista”.

Sarjan ohjaaja Mika Kurvinen kiittelee kotkalaista asennetta ja elokuvakomission tukea. ”Täällä kaikkeen vastaus oli, että kyllä se onnistuu. Yhteistyö oli sujuvaa”.

Kymmenosaista sarjaa esitetään parhaillaan C More -suoratoistopalvelussa osoitteessa cmore.fi, jonka ensimmäinen suomalainen alkuperäissarja Aallonmurtaja on. ”Saksalainen levitysyhtiö ZDF Enterprise alkaa lokakuussa myydä sarjaa ulkomaiseen levitykseen”, kertoo tuottaja Seija-Liisa Eskola. Sarjan käsikirjoittajan Miira Karhulan mukaan Saksasta on saatu hyvää palautetta mm. sarjan upeista maisemista ja originaalista tarinasta.

Sarjan yhtä pääroolia, rikollisliigaa pyörittävää kotkalaista kotiäitiä Tuulaa, näyttelevällä Maria Ylipäällä on mielenkiintoinen sidos Kotkaan – hän on tehnyt ensimmäisen elokuvaroolinsa Kotkassa kuvatussa, 50-luvulle sijoittuvassa Keisarikunnassa, jossa hän näytteli Ailaa.

Kaakon elokuvakomission ensimmäiset vuodet ovat olleet menestyksekkäitä. Seudulla on kuvattu Aallonmurtajan lisäksi viime vuosina Tuntematon sotilas -elokuvaa, lastenelokuva Supermarsua, Suomen hauskin mies -elokuvaa ja Leijonasydän- sekä Nuotin vierestä -elokuvia. ”Jos teemme aktiivista työtä ja panostamme jatkossakin tuotantojen saamiseen Kotkan-Haminan seudulle, niin jatkoa on ehdottomasti lupa odottaa”, vakuuttaa elokuvakomissaari Sami Ristiniemi.

Aallonmurtaja on Kotkaan sijoittuva rikosdraama, jota voi seurata suoratoistopalvelu C Moressa. Sarjan pääosissa nähdään mm. Maria Ylipää, Turkka Mastomäki, Saara Kotkaniemi ja Joonas Saartamo. Sarjan on ohjannut Mika Kurvinen ja tuottanut

Warner Bros. International Television Finland. Lue lisää: www.cmore.fi/aallonmurtaja

Kaakon elokuvakomission tehtävänä on edistää elokuva- ja tv-tuotantojen sijoittumista Kotkan-Haminan seudulla ja tukea tuotantoyhtiöitä seudulla toimimisessa. Kaakon elokuvakomissio on osa Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursoria. Lue lisää: www.seffc.fi

Hauska fakta Aallonmurtajasta:

Liikaa paljastamatta voidaan kertoa, että sarjan toisessa jaksossa eräs päähenkilöistä vie poliisiasemalle pussillisen munkkeja, jotka eivät kuitenkaan ole kuuluisia kotkalaisia possoja vaan tavallisia munkkipossuja. Somessa syntyneen pienimuotoisen ”Possogaten” ohjaaja Mika Kurvinen taltuttaa hyvällä selityksellä: ”Tuliaisiksi viedään munkkeja, ja possot syödään tietysti itse!”

Lisätietoja Aallonmurtaja-sarjasta:

Seija-Liisa Eskola, Executive producer, Warner Bros. International Television Production Finland

p. 010 574 1500, seija-liisa.eskola@warnerbros.com

Lisätietoja Kaakon elokuvakomissiosta: