Kotkan-Haminan seudun risteilijäkesä huipentuu Amadean vierailuun 16.9.

Kotkan Kantasatamassa nähdään Saksan Bremerhavenista matkaan lähtevä, Itämerta risteilevä 192 metriä pitkä ja lähes 25 metriä leveä m/s Amadea lauantaina 16.9.2017.

Risteilyvarustamo Phoenix Reisenia edustava Amadea saapuu Tallinnasta 16.9. Kotkan Kantasatamaan, josta reitti jatkuu Pietariin.

Laiva tuo Kotkan-Haminan seudulle noin 600 pääosin saksalaista risteilyvierasta ja noin 300 hengen miehistön. Laiva saapuu aikataulun mukaisesti Kantasatamaan lauantaina 16.9. klo 9 ja lähtee klo 19.

Amadean vierailu huipentaa seudun kaikkien aikojen ensimmäisen risteilijäkesän. Heinäkuussa Kotkan-Haminan seutuun tutustui yhteensä noin 8000 kansainvälistä risteilymatkailijaa. Amadean vierailu on kesäkauden neljäs risteilijävierailu.

Kansainvälisen matkustajaliikenteen risteilijävierailuja varten on koottu seudullinen verkosto, joka pystyy tuottamaan risteilijävierailujen toteuttamiseen tarvittavat palvelut. Hankkeessa ovat mukana HaminaKotkan satama, Cursor Oy, Kotkan ja Haminan kaupungit, Ekami sekä noin 100 paikallista yrittäjää, järjestöä ja yhdistystä. Esimerkiksi Etelä-Kymenlaakson Ammattiopisto (EKAMI) on ollut kehittämässä ja toteuttamassa risteilyopaskoulutusta ja kansainvälisen palvelutuotannon vahvistamiseen tähtäävää koulutusohjelmaa.

Paikallinen osaaja kansallisen maapalvelutoimijan kumppanina 16.9.

16.9.2017 saapuvan m/s Amadean maapalvelutoimintojen, toisin sanoen retkien, järjestämisestä vastaa helsinkiläinen LSS-Long Special Services Oy. LSS tekee päivän retkipalveluiden tuottamisessa yhteistyötä kotkalaisen Kristina Cruises Oy:n kanssa.

- On ollut ilo tehdä yhteistyötä paikallisen osaajan kanssa. Alueen tuntemus ja hyvät verkostot mahdollistavat laadukkaat palvelut. Kristina Cruisesin osaaminen risteilymatkailussa on arvokas lisä palveluiden tuottamisessa, Jan Roschierlång toteaa ja jatkaa, että myös hyvin myöhäisessä vaiheessa varustamolta tulleeseen konserttipyyntöön pystyttiin Kristina Cruisesin avulla vastaamaan nopeasti. Risteilyvieraille tarjotaan tasokas kamarimusiikkikonsertti Merikeskus Vellamon Venehallissa vielä ennen kuin m/s Amadea jatkaa matkaansa Pietariin.

Tavoite: kestävää liiketoimintaa vuoteen 2020 mennessä

Risteilijäliikenne Kotkan-Haminan seudulle on pitkäjänteisen työn tulos: seudun tarjoamia mahdollisuuksia on tehty vuosia tunnetuksi kansainvälisille varustamoille ja alan sidosryhmille. Kotkan-Haminan seudun tavoitteena on nostaa alueensa Itämeren alueen risteilykohteiden joukkoon sekä kehittää kansainvälisestä risteilijäliikenteestä merkittävä taloudellinen voimatekijä ja matkailutulon lähde. Tavoitteena on saada kaupunkiin seuraavien 3-4 vuoden aikana 15 risteilyaluskäyntiä ja noin 30 000 risteilymatkustajaa vuodessa.

Kesän 2017 risteilijätunnelmia Kotkan-Haminan seudulta: https://www.youtube.com/watch?v=jL_YFk6L7q0

Risteilyvarustamo ja laiva

Phoenix Reisen