Etelä-Kymenlaakson linja-autoaikataulut ovat ilmestyneet

Viime vuoden tapaan on kullakin Etelä-Kymenlaakson kunnalla tai alueella oma aikataulunsa. Myös palvelulinjat on yhdistetty paikallisliikenteen kanssa samoihin aikatauluihin.

Kaukovuoroja ja pikavuoroja ei enää julkaista kuntien aikatauluvihoissa niiden viimeaikaisten suurten ja jatkuvien muutosten takia.

Kotkan sekä Haminan seudun aikatauluun on yhdistetty tavallinen paikallisliikenne ja palvelulinjat. Haminan ja Kotkan välillä liikennöi jatkossa kaksi nopeaa työssäkäyviä ja opiskelijoita palvelevaa moottoritievuoroa. Lähtö Haminasta on klo 7.05 ja Kotkasta 16.10. Nyt kummatkin vuorot kulkevat koko kouluvuoden aikana arkisin 8.8.2019 - 30.5.2020.

Kotkasta aamuisin lähtevien vuorojen yhteyksiä Haminan ammattiopistolle on parannettu.

100 -prosenttisesti hiilineutraali painotuote
Kotkan ja Haminan seudun aikataulujen painatuksessa huomioitiin ensimmäistä kertaa myös ympäristökuormitus. Ote kirjapainon kanssa tehdystä sopimuksesta:

”…hiilineutraali painotuote syntyy, kun vähennämme kaikissa tuotannon vaiheissa tarkkaan laskettua ympäristökuormaamme suhteessa tuotannosta aiheutuvaan hiilidioksidimäärään. Käyttämämme ClimateCalc -hiilijalanjälkilaskenta sertifioidaan vuosittain. Vähennysten jälkeen jäljelle jäävät, vähäiset päästöt kompensoimme lyhentämättöminä Gold Standard -sertifioitujen ilmastoprojektien kautta. Vuonna 2018 kompensaation kohteena oli metsityshanke Etiopiassa.”

Kustannukset ilmastoprojektiin osallistumisesta ja metsityshankkeesta maksoi ja lahjoitti kotkalainen Mainostoimisto Henrietta.

Kotka
Kotkan paikallisliikenteen aikataulu ilmestyi perjantaina 9.8. ja on saatavana linja-autoista ja mm. palvelutoimisto Ruorista, Karhulan R-kioskilta ja kaikista kirjastoista. Aikataulua ei jaeta kotitalouksiin.

Pyhtää
Pyhtään uusi painettu aikataulu on myös ilmestynyt ja sitä on saatavana Pyhtään kunnanvirastosta, kirjastosta sekä linja-autoista maanantai-iltapäivästä 12.8. alkaen. Haitarimallisessa aikataulussa on sekä väli Kotka-Pyhtää-Loviisa, Vastilan ja Hirvikosken suunta sekä Pyhtään alueen palvelulinja. Aikataulua ei jaeta kotitalouksiin.

Kolmen kunnan (Hamina, Virolahti ja Miehikkälä) yhteinen aikataulu on ilmestynyt 2.8. Aikataulua on saatavana alueella ajavista linja-autoista ja mm. Haminan asiakaspalvelupisteestä, linja-autoasemalta, matkailutoimistosta, Linnoituksen uimahallilta sekä pääkirjastosta. Aikataulua ei jaeta kotitalouksiin Haminassa.

Virolahdella ja Miehikkälässä aikataulu jaettiin jokaiseen kotitalouteen keskiviikkona 7.8.2019. Niillä alueilla missä mainosjakelua ei ole, tulee aikataulu postin mukana lähipäivien aikana.

Joukkoliikenteen tiedotuksesta vastaava Raimo Oksala
Henrietta Mediat Oy:stä, puh. 0400 659 487