Elokuva-alan perehdytyskoulutus Kotkassa toukokuussa

Haku 8.5. mennessä.

Kotkassa järjestetään toukokuussa elokuva-alaan liittyvä perehdytyskoulutus. Sen myötä voi avautua ovi töihin Pertsa ja Kilu -elokuvaan.

Kotkaan on jo pidemmän aikaa suunniteltu ja toivottu elokuva-alaan liittyvää koulutusta ja toukokuussa onkin tarkoitus järjestää ensimmäinen koulutus osana Pertsa ja Kilu -elokuvaa. Kouluttajana tulee toimimaan pitkään elokuva-alalla erityisesti apulaisohjaajan hommissa viihtynyt Joona Mielonen, joka nähdään myös Pertsa ja Kilu -elokuvassa apulaisohjaajana.

Elokuva-alan alkeet -koulutus järjestetään digitaalisena koulutuksena toukokuun puolessavälissä. Pertsa ja Kilu -elokuvan varsinainen pääkuvausjakso on suunniteltu toteutettavan 22.6.-24.7.2020. Koronatilanteen kehittymistä seurataan aktiivisesti, mutta tämänhetkisen tiedon mukaan kuvauksia ollaan toteuttamassa alkuperäisten aikataulujen mukaisesti.

Tavoitteena on löytää 1. vaiheen koulutukseen maksimissaan 20 osallistujaa, josta valitaan pienempi ryhmä syventävään osioon sekä mahdollisesti varsinaisiin työtehtäviin itse kuvauksiin.  Koulutukseen hakeminen ei edellytä aiempaa työkokemusta elokuva-alalta. Mielonen rohkaiseekin kaikkia kiinnostuneita hakemaan koulutukseen mukaan. ”Usein luullaan, että vain alan kouluja käymällä voi päästä elokuva-alalle, vaikka todellisuudessa käytännön oppimisen kautta ja hyvällä asenteella on paljon suurempi merkitys työllistymisen kannalta”, painottaa Mielonen.

Hakuohjeet elokuva-alan perehdytyskoulutukseen hakevalle:

Täytä hakemuslomakkeeseen tietosi ja kerro meille työkokemuksestasi sekä siitä, miksi olisit kiinnostunut osallistumaan koulutukseen. Ilmoittautuminen elokuva-alan perehdytys -koulutukseen

Ilmoittauduthan viimeistään perjantaina 8.5.2020.

Kuntalaisaloite koulutuksen taustalla

Muutama vuosi sitten Mielonen teki yhdessä Pekka Mandartin kanssa kuntalaisaloitteen elokuva-alan koulutuksen käynnistämisestä Kotkaan. Elokuva-alalla on tälläkin hetkellä kova kysyntä työvoimasta ja siihen toivotaan tämänkin koulutuksen tuovan helpotusta. Kaakon elokuvakomission myötä Kotkan-Haminan seudulla on kuvattu viime vuosien aikana useita erilaisia tuotantoja ja tuotantoyhtiöille on jatkossakin tärkeää, että alueelta löytyy lisää alan ammattilaisia tuotantojen käyttöön. Pertsa ja Kilu -elokuva onkin nyt hyvä kokonaan omalla seudulla toteutettava tuotanto, johon on mahdollista yhdistää uusia tekijöitä oppimaan käytännön tasolla alasta. Pertsasta ja Kilusta on suunnitteilla myös trilogia, joten uusien osaajien kouluttaminen on jo heti alkuvaiheessa myös tärkeää.

Digitaalisena kokonaisuutena toteutettava koulutus järjestetään Kaakon elokuvakomission ja Taavi Vartia Tuotantojen välisenä yhteistyönä. Koulutuksessa käydään läpi elokuvatuotannon perusteita, kuten sitä, miten elokuvatuotanto pyörii, millaisia työtehtäviä elokuvatuotannoissa on ja millaista termistöä alalla käytetään. Varsinaisissa kuvauksissa työtehtäviä on tarjolla lavastus-, puvustus-, maskeeraus-, tuotanto-, kamera-, valo-, grip-, runner- ja catering-osastoilla.