Levelup Startup Accelerator -yrityskiihdyttämö käynnistyi Kymenlaaksossa

Kymenlaakson uusi yrityskiihdyttämö Levelup Startup Accelerator aloittaa toimintansa helmikuun alussa.

Kiihdyttämötoiminnasta vastaa Kotka-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor, ja paikallisina sponsoreina sekä yritysmentoreina toimivat suunnittelu- ja konsultointiyritys Pöyry ja Kymenlaakson Osuuspankki. Tammikuun lopun Levelup Launch Party avajaisjuhlien jälkeen osallistuvat startup-yritykset aloittavat 15 viikkoa kestävän kiihdyttämöohjelman.

Levelup-kiihdyttämön tavoitteena on toimia Kymenlaakson seudun startup-ekosysteemin keskipisteenä, jonka ympärille kootaan yritykset, verkostot, tekijät ja tapahtumat. Toimiva alueellinen startup-ympäristö  luotsaa osallistuvia yrityksiä menestykseen ja nostaa seudun vetovoimaa startup-yritysten sijoittumiskohteena.

Levelup Startup -yrityskiihdyttämö on kahdesti vuodessa toteutuva kokonaisuus, joka tarjoaa intensiivisiä koulutus ja workshop-päiviä kansainvälisten asiantuntijoiden vetäminä. Ohjelman keskiössä on yritysten mentorointi, sillä jokaiselle osallistujalle etsitään yrityksen toiminnalle sopivia eri alojen asiantuntijoita auttamaan yritystä kansainväliseen kasvuun.

Koulutuksen ja mentoroinnin lisäksi pitchauspäivät ja -harjoitukset ovat olennainen osa kiihdyttämön toimintaa. Startup-yrityksille kyky esittää yritystoiminta myyvästi ja ytimekkäästi on elintärkeä. Osallistujat harjoittavat pitchausta eri kohderyhmille kuten kansainvälisille sijoittajille, tuleville asiakkaille ja mahdollisille teknologiapartnereille. Kiihdyttämö ei ole kaupallisesti toimiva, joten yrityksiltä ei peritä osallistumismaksuja eikä kiihdyttämö sijoita yrityksiin rahaa. Tämän ansiosta yritysten omistajuus säilyy koko kiihdytysohjelman ajan täysin heidän omassa hallussa.

Ensimmäisen, juuri alkaneen kiihdyttämön hakuprosessiin ilmoittautui mukaan 24 startup-yritystä. Kymmenen yritystä karsiutui mukaan tammikuun alussa pidettyyn pitching-tapahtumaan, jonka seurauksena viisi yritystä pääsi mukaan ensimmäiselle kiihdyttämökierrokselle. Yrityksiltä vaadittiin halua kasvaa ja kehittyä kansainvälisesti, vähintään prototyyppi- tai demovaiheessa olevaa tuotetta, sekä yritystoiminnan skaalautuvuutta.
Kevään Levelup-kiihdyttämön viisi osallistujayritystä tavoittavat toiminnallaan kovin erilaisia asiakaskohderyhmiä: mukana on niin pienten lasten tunneälykkyyttä kehittävä mobiilipeli oheistuotteineen kuin drone-teknologiaan pohjautuva kuljetusväline.
Yksi kiihdyttämön osallistujista on Dark Amber Softworks. He hakivat mukaan ohjelmaan kehittääkseen yritystoimintaansa.

”Näimme Levelup ohjelmaan osallistumisen tuovan yrityksellemme kasvu- ja kehityspotentiaalia järkevässä ympäristössä. Haluamme hyödyntää mentoreiden tuomaa tietotaitoa. Yrityksemme lähtökohtana on, että teknologinen osaaminen ja bisnesajattelu kehittyvät jatkuvana prosessina. Yritys ei saa missään vaiheessa jämähtää paikoilleen, kasvun on oltava jatkuvaa!” totesi Dark Amber Softworksin toimitusjohtaja Henri Brandt.

Toinen osallistuja Airboard toivoi kasvattavansa kiihdyttämön avulla verkostojaan ja löytävänsä mahdollisia suomalaisia yhteistyökumppaneita.

”Haluamme ohjelman avulla laajentaa kontakti- ja yhteistyöverkostoamme Suomeen ja kansainvälisesti. Suomessa on paljon teknologiaosaamista joka meiltä puuttuu, joten mielellämme löytäisimme sopivia teknologiapartnereita. Mentorien tuki tulee tosi tarpeeseen, sillä tarvitsemme apua niin rahoituksen kuin teknologisen tuotekehityksen puolella” kertoi latvialaisen Airboard yhtiön toimitusjohtaja Elviss Straupenieks.

MeSensei digitaalisen mentorointijärjestelmän toimitusjohtaja Tuukka Ylälahti on kokenut startup-yrittäjä,  mutta hän silti arvioi Levelup kiihdyttämön tarjonnan erittäin hyödylliseksi.

”Haimme mukaan jotta MeSensei hyötyisi ohjelman verkostoitumismahdollisuuksista ja kansainvälisen tason valmennuksesta. Myös Pöyryn ja Osuuspankin läsnäolo tuo palautetta kentältä. Perustin ensimmäisen startup-yritykseni vuonna 2009. Silloin ei yrittäjillä ollut missään Suomessa saatavilla tämän tasoista tukea ja mentorointia.”

Kevään 2017 Levelup Startup -yrityskiihdyttämön osallistujina ovat myös Pomenia ja Sekunda. Kaksi kertaa vuodessa toteutuva kiihdyttämö pidetään myös syksyllä 2017 ja startup-yrityksille avautuu kesällä hakumahdollisuus.

www.leveluphub.fi
Facebook: Levelupstartupaccelerator
Twitter: @levelupstartup

Erna Gronow
Community Manager
Levelup Startup Accelerator
erna.gronow@cursor.fi

Heidi Sjögren
Head of Program
Levelup Startup Accelerator
heidi.sjogren@cursor.fi
+358401902547

Kevään 2017 Levelup Startup Accelerator –kiihdyttämöön osallistuvat yritykset:

Dark Amber Softworks
Meillä on kolme kehitystyön pääpainoaluetta: PC/XboxOne kehitys (Avenging Angel peli), VR & AR virtuaalitodellisuuden käyttö teollisuudessa ja koulutustarkoituksiin, ja Google VR/Daydream kehitys.

Airboard
Drone-teknologian mahdollisuuksista innostuneina perustimme startup yrityksen. Tarkoituksenamme on kuljettaa 7.5. miljardia ihmistä päivittäin tehokkaammin pisteestä A pisteeseen B. Tuotteemme on AirBoard, täysin sähköllä toimiva henkilökohtainen ilmakulkualus.

MeSensei
Mesensei kehittää mentoroinnin metodologiaa ja sitä tukevaa mobiilisoftaa. Yhtiö yhdistää Pohjois-Amerikkalaisia sekä Aasialaisia mentoroinnin menetelmiä suomalaiseen koulutus- ja teknologiaosaamiseen. Mesensein avulla voidaan parantaa mentorointiohjelmien tehokkuutta, tavoitteellisuutta sekä mitattavuutta.

Pomenia
Pomenian maailma on mobiilipelejä, kirjoja, satukuvia, lautapelejä, musiikkia, liikuntaseikkailuja, teatteria ja animoituja teoksia. Peikot, lohikäärmeet, yksisarviset ja keijut vievät sinut paikkaan, josta olet vain uneksinut, ehkä hyvin kauan sitten.

Sekunda
Sekunda on uusi mobiilipeliyhtiö. Tuotamme mobiilipelejä Androidille ja iOS:lle hyödyntäen Unity-pelimoottoria. Uusi mobiilipelimme Fleap on tulossa ulos pian.