Mobile Menu

Ummikot satamassa

Hietasen satama

Kotkan-Haminan seudun puistot, museot ja luontokohteet ovat varmasti monelle jo tuttuja, mutta kuinka moni on käynyt tutustumassa Kotkan satamiin? Kesäkuussa saimme mielenkiintoisen tilaisuuden päästä vierailulle Hietaseen ja Mussaloon. Matkailun ja markkinoinnin parissa työskenteleville ihmisille, jotka hädin tuskin tietävät mikä on kontti, seikkailu satamassa oli astetta eksoottisempi kokemus.

Laiva on lastattu lauttavaunuilla

Kierros alkoi Stevecon toimistolta, jossa kiskoimme keltaiset vierailijaliivit yllemme ja hyppäsimme oppaamme kyytiin. Ensin suuntasimme Hietasen satamaan, joka on keskittynyt säännölliseen linjaliikenteeseen. Hietasen yksikönjohtaja Heikki Jääskeläinen esitteli monimutkaisia excel-taulukoita ja antoi meille pikaperehdytyksen sataman saloihin. Suoritimme lyhyen oppimäärän RoRoista, StoRoista, lauttavaunuista ja laivan lastauksesta. Tiesitkö, että Hietasen satamassa on varastotilaa 1000 omakotitalon verran? Tilaa todella tarvitaan, sillä Hietasessa käsitellään 2,5 miljoonaa tonnia tavaraa vuodessa.

Kilometrin pituisessa laiturissa nökötti ylväänä sinivalkoinen Finnlinesin alus, joka oli kuulemma seuraavaksi suuntaamassa Travemündeen. Hietasen satamassa käy viikoittain 9 alusta. Laivat seilaavat Travemünden lisäksi mm. Rostockiin, Lyypekkiin, Amsterdamiin, Antwerpeniin, Santanderiin ja Bilbaoon. Viileä kesäpäivä kun oli, ajatus rahtilaivalla matkustamisesta Santanderin ja Bilbaon rannoille alkoi kieltämättä kiehtoa.

Steveco

 

Mussalon konttiviidakko

Hietasen satamasta siirryimme Mussaloon, Suomen suurimpaan vientisatamaan. Mussaloon on keskittynyt kontti- ja bulkoperointi. Satamassa kävi kova kuhina lukkien suhaillessa ympäriinsä. Lukkinostureilla operoidaan muun muassa kontteja laivoihin ja laivoista satamaan sekä kuljetetaan kontteja varastoille. Korkeanpaikankammoista alkoi hieman hirvittää: esimerkiksi 17 metriä korkean Kalmar ESC440 -sähkölukin ohjaamo on reilun 15 metrin korkeudella.

Lukkien kuljettamia kontteja näkyi melkein silmänkantamattomiin, oli sinisiä, punaisia, keltaisia… Mussalon kautta kulkee satoja tuhansia kontteja vuodessa – viime vuonna yli 260 000. Mitä kaikkea kontit oikein kätkevät sisäänsä? Satamaoperaattori ei sitä aina tiedä tai jos tietääkin, ei kerro jo pelkästään tietoturvasyistä (AEO = Authorised Economic Operator eli Suomen tullin turvallisuustodistuksen tullaus- ja logistiikkatoiminnoilleen saanut yritys).

Välillä on hyvä kurkistaa myös oman toimialan ulkopuolelle. Satamat tarjosivat meille konttikaupalla uutta tietoa. Saimme myös tietää, että satamassa työskentelee eri alojen osaajia, joten jos työskentely satamaympäristössä kiinnostaa, käy tutustumassa Stevecoon. Jos haluat satamakierrokselle, niin esimerkiksi Meripäivien aikaan Kotkan oppaat järjestävät opastettuja kierroksia Mussalon satamaan.

Mussalon satama

 

Tiia & Hanna