Mobile Menu

Sävelkorvattoman matka klassisen musiikin maailmaan

Kotkan konserttitalo

Elettiin 1990-luvun puoliväliä. Aikaa, jolloin kukaan III Lasten ja nuorten Uuno Klami -sävellyskilpailun osallistujista ei ollut vielä edes pilkkeenä vanhempiensa silmäkulmissa. Allekirjoittanut oli päättänyt alkaa soittaa pianoa. Opettajikseni halusin tietysti supermusikaaliset vanhemmat sisarukseni. Ukko Nooan hallitsemisen jälkeen päätin kunnianhimoisesti siirtyä Für Eliseen. Isoveli opetti muutamat ensimmäiset nuotit, ja neuvoi jatkamaan siitä eteenpäin korvakuulolta. Häh? Korvakuulolta? Eivätkö kaikki muka opettele vain mekaanisesti soittamaan ulkoa? Tässä vaiheessa taisimme kaikkia tajuta, ettei universumi ollutkaan ollut yhtä antelias enää pikkusiskon kohdalla musikaalisuutta jaettaessa.

Reilut 20 vuotta myöhemmin olen päässyt yli siitä, ettei kaikista voi tulla Sibeliuksia tai Beethoveneita, ja olen löytänyt sisältöä elämääni muista asioista kuin musiikista. Musiikki ei oikeastaan ole enää minulle edes millään tavalla merkityksellistä. Autossa on pakko olla radio päällä, mutta muuten pärjäisin varmasti vallan hyvin ilman musiikkia. Eräänä marraskuisena iltana löydän kuitenkin itseni istumassa Kotkan konserttitalossa. III Lasten ja nuorten Uuno Klami -sävellyskilpailun finaalikonsertti on juuri alkamassa. Minulla on hieman ulkopuolinen olo. Mitä minä sävelkorvaton ja musiikillisesti rajoittunut yksilö teen täällä kaikkien kultturellien ihmisten keskellä? Olo on kuin lihansyöjällä vegaanien lounaspöydässä. Olisin paljon mieluummin lukemassa hyvää kirjaa, urheilemassa tai tekemässä jotain muuta itselleni mieluisampaa. Onneksi harrastuksiini kuuluu myös uusien elämysten ja kokemusten haaliminen.

Kotkan konserttitalo

 

Konsertin juontaja ja kapellimestari Atso Almilan rento ote saa minut rentoutumaan jo heti alussa. Ei tämä nyt niin kauheaa olekaan kuin kuvittelin. Ympärilläni istuu ihan tavallisia ihmisiä. Luin ennen konserttia myös Kymi Sinfoniettan vinkit ensikertalaiselle. Sieltä löytyi muun muassa pukeutumisvinkkejä. Mietin nimittäin ennen konserttia, että ei kai minun vain pidä kiskoa ylleni kaapissa pölyttynyttä iltapukuani.

Finaalikonsertissa Kymi Sinfonietta esittää sävellyskilpailun 10 finalistin teokset. Valtakunnalliseen sävellyskilpailuun tuli ennätysmäärä sävellyksiä – yli 42 teosta 10-19-vuotiailta lahjakkailta sävellyksen harrastajilta ja opiskelijoilta. Nuoret säveltäjät avaavat teostensa taustoja. Inspiraation lähteinä ovat olleet esimerkiksi kuuluisat säveltäjät, runot, avaruus ja suomalainen luonto. Pari ensimmäistä kappaletta kuuntelen hieman jännittyneenä, kunnes tajuan jutun juonen, kun eräs säveltäjistä kertoo saaneensa inspiraatiota Mozartista. Tästä mieleeni muistuu ensimmäinen interrail-reissuni, jonka aikana piipahdin myös Wienissä. Kappaleen aikana näen itseni vaeltelemassa Wienin kaduilla. Tajuan, että ei minun tarvitse ymmärtää sävelistä ja musiikkitermeistä mitään. Voin nauttia musiikista omalla tavallani, ja yhdistää sen rakkaimpaan harrastukseeni matkailuun. Seuraavien kappaleiden aikana mietinkin, mistä reissuistani ne muistuttavat. Konsertin aikana pääsen käymään uudelleen mm. Lapin vaelluksella, Bolivian suola-aavikolla, Pariisissa ja Serbiassa. Ei hassumpi keino lievittää kroonista matkakuumetta!

Kymi Sinfonietta

 

III Lasten ja nuorten Uuno Klami -sävellyskilpailun voittivat muuten Maxim Larionov teoksella The Sunny Day (10-14-vuotiaiden sarja) ja Ossi Hiltunen teoksella Landet som icke är (15-19-vuotiaiden sarja). Heistä varmasti kuullaan vielä! Finaalikonsertin tallenne on kuunneltavissa täällä.

Konserttikokemus ei auttanut löytämään olematonta sävelkorvaani eikä se innostanut minua aloittamaan uudelleen pianonsoittoa. Kokemus kuitenkin karisti ennakkoluulojani klassista musiikkia kohtaan. Löysin myös oman tavan nauttia klassisesta musiikista. Se ei välttämättä ole kaikkien mielestä ”oikea” tapa, mutta eikö musiikki ole jokaiselle henkilökohtainen kokemus? Ehkä löydän itseni myös jatkossa Kymi Sinfoniettan konserteista. Loppuvuonna olisi tarjolla esimerkiksi Suomi 100! -juhlakonsertti 29. ja 30.11. sekä Joulukonsertti 20. ja 21.12. 

Tiia

Kirjoittaja on sävelkorvaton matkailualan kehittäjä, jolle jokainen sävel on samanlainen