Mobile Menu

Kotkan puistot kuntoilijalle

  • Katariinan Meripuisto Kotka
Kotkan puistot soveltuvat kauniiden maisemien lisäksi kuntoiluun.

Kotkan puistot eivät ole pelkästään kauniita vaan myös monipuolisia. Ulkona liikkuvalle ja ulkotreeniä kaipaavalle puistot luovat monia mahdollisuuksia. Kun toinen tykkää nautiskella rauhallisesta kävelylenkistä ihaillen kasvistoa, joku toinen kaipaa aktiivisempaa tekemistä. Sen ei tarvitse olla joko tai, vaan puistot soveltuvat niin rauhoittumiseen kuin hikitreeniinkin. Kaikkiin reitteihin voi myös lähteä pyöräillen tai jalkaisin! 

Sapokan vesipuisto 

Vesipuiston ympäri menee tasainen lenkki (n. 800m), joten oman treenimäärän voi määritellä jo pelkällä kierrosluvun vaihtelulla. Sykkeen kohotusta kaipaavalle vesiputouksen vierestä löytyy rappuset, jossa voi toteuttaa treenin rauhoittavan veden solinan ympäröimänä. Myös mäkitreeniin löytyy mahdollisuus kipuamalla vesiputouksen päälle lenkkipolkua pitkin. Lenkkiä voi Sapokasta jatkaa esimerkiksi Mansikkalahden uimarannan poikki Katariinan meripuistoon ja Fuksinpuiston kautta takaisin! Tällöin kilometrejä kertyy noin viisi. Rappusjuoksua harrastaville suotuisat olosuhteet löytyvät Merivartioston portailta vesipuiston läheisyydestä, samalla voi käydä ihastelemassa maisemia Ruotsinsalmen tähystys- ja vartiotornista. 

Katariinan meripuisto 

Katariinan meripuistosta löytyy kuntoilumuotoja jokaiseen makuun. Täällä voit löytäää oman zen-tilasi ja mieluisan paikan mietiskelyyn sekä erilaisia reittejä kävelyyn tai juoksemiseen. Meripuistossa on mahdollista myös treenata kuntosalilaitteilla, sillä täältä löytyy niin cross trainer kun vatsalihaslaitekin unohtamatta perinteisiä leuanvetopaikkoja. Tasapainoa voi harjoittaa kävelemällä kapeita ”pukkeja” pitkin ja treeniin saa lisätehoa hyppimällä esimerkiksi trampoliinilla kymmenisen minuuttia. 

Kumparepuisto 

Kunnon pakaratreeniä kaipaavalle paras paikka on Kumparepuisto, sillä täällä kumpareet nousevat 30-45 metrin korkeudelle merenpinnasta. Taatusti sykettä nostattavaa ja peppua muokkaavaa treeniä siis luvassa! Jos kaipaa mieluummin hieman rauhallisempaa aktiviteettia voi samaisessa paikassa harrastaa frisbeegolfia. Näin treeniä saa myös yläkroppa pelkkien jalkojen sijasta! 

Kotkan puistokierros 

Kun juoksu- tai kävelyaskel on kevyt niin voi haluta taittaa matkaa hieman pidempään. Lähde tällöin kiertämään koko Kotkan puistokierros. Matkalle tulee pituutta jo yli kahdeksan kilometriä ja samalla voit ihastella osan jokaista Kotkan puistoa. Tämä reitti soveltuu erityisen hyvin myös pyöräilijöille!